Wizyta w Kozłówce

Pałac w Kozłówce przyciąga gości i turystów zwiedzających ziemię lubelską. Urzeka jego bardzo symetryczna architektoniczna bryła z dwoma górującymi wieżami oraz roztaczający się wokół park, w którym można spotkać piękne, ale dosyć hałaśliwe pawie i delektować wzrok bogactwem zieleni.

Często wracam do Muzeum w Kozłówce, by pospacerować po alejach i nacieszyć się słońcem, które przebija się przez gałęzie starych drzew, pamiętających pokolenia hrabiowskiej rodziny Zamoyskich. Czasami robię to sam, czasami w gronie przyjaciół, ale nigdy nie zwiedzam pałacu wewnątrz. Pierwszy raz cały pałac zwiedzałem około 20 lat temu. Ale – ku mojemu zaskoczeniu – kilka dni temu miałem ponowną okazję przejść po korytarzach i salonach pałacowych towarzysząc abp. Stanisławem Gądeckiemu, który przybył do Lublina, by wziąć udział w promocji Wprowadzenia do Biblii Aramejskiej na Katolickim Uniwersytecie Jana Pawła II. Tej wizyty życzył sobie Czcigodny Gość. Miła pani przewodnik oprowadzała nas po pałacu. Razem z Księdzem Arcybiskupem słuchaliśmy historii miejsca, rodzin właścicieli dworu, bo nie byli to przecież jedynie Zamoyscy, i podziwialiśmy jakże bogatą kolekcję obrazów i portretów zawieszonych na ścianach. A to już zasługa wyłącznie rodziny Zamoyskich.

Wydaje się, że odrębnym wątkiem historii tegoż domu, ale wplecionym w losy pałacowych opowieści, jest historia pobytu w Kozłówce ks. Stefana Wyszyńskiego, który jako kapelan mieszkańców pełnił tam swoją posługę kapłańską w burzliwych latach wojennych. Dla nas duchownych, ale przecież nie tylko, to bardzo ważne i znamienne fakty, gdy odniesiemy je do powojennych losów Polski, łącząc je z osobą ks. Stefana Wyszyńskiego, późniejszego biskupa lubelskiego i prymasa Polski.

Podczas tej podróży przez historię mogłem usłyszeć jeszcze jedną datę ważną dla naszego wyjątkowego gościa – abp. Gądeckiego, który – podobnie jak kard. Stefan Wyszyński – był przewodniczącym Konferencji Episkopatu Polski i który – właśnie od Prymasa Tysiąclecia – 9 czerwca 1973 roku w Gnieźnie otrzymał święcenia prezbiteratu. W tym roku przypada więc 45. rocznica święceń abp. Stanisława Gądeckiego.

Cieszę się, że jako towarzysz pobytu Księdza Arcybiskupa w Kozłówce mogłem uświadomić sobie po raz kolejny, jak w naszym ludzkim życiu przedziwnie działa Bóg, jak przedziwnymi drogami nas prowadzi.

Przewodniczącemu Konferencji Episkopatu Polski, ks. abp. Stanisławowi Gądeckiemu w imieniu wydawnictwa „Gaudium” na zbliżającą się 45. rocznicę przyjęcia święceń kapłańskich składam najlepsze życzenia i dziękuję za obecność podczas promocji Wprowadzenia do Biblii Aramejskiej dnia 16 maja b.r. na KULu.

Ks. dr Marek Szymański, Dyrektor Wydawnictwa „Gaudium”

(Dziękujemy Dyrekcji Muzeum Zamoyskich w Kozłówceza zgodę na udostępnienie zdjęć z wizyty.)

Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
Kozłówka 2018 fot. Beata Wójcik
reklama - biblia aramejska
Baner dolny

partnerzy i patroni

Wydawnictwo

Księgarnia

Drukarnia

Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij
Youtube
Twitter

Wśród najnowszych zapowiedzi wydawniczych Wydawnictwa Archidiecezji Lubelskiej Gaudium jest Targum Neofiti 1: Księga Kapłańska autorstwa ks. prof. Antoniego Troniny. Publikacja ukazuje się jako t. 3 w serii Biblia Aramejska zainicjowanej przez ks. prof. Mirosława S. Wróbla z Instytutu Nauk Biblijnych KUL.

Księga Kapłańska, najkrótsza choć centralna księga Tory Mojżeszowej, nie cieszy się wśród chrześcijan większą poczytnością. Inaczej jest w tradycji żydowskiej, gdzie stanowi ona rdzeń objawienia biblijnego. Spośród 613 przykazań Tory niemal połowa (247) mieści się w tej właśnie księdze, która składa się z nakazów Bożych skierowanych do Izraela za pośrednictwem Mojżesza. Zrozumiałe więc, że targum, czyli liturgiczna lektura tej księgi w języku aramejskim, aktualizuje te przykazania w kontekście życia pokoleń ludu Bożego. Najstarszy z targumów palestyńskich, odkryty przed kilkudziesięciu laty w Bibliotece Watykańskiej, należał niegdyś do Domu Neofitów i był własnością jednego z konwertytów żydowskich. Kodeks Neofiti 1 jest więc wymownym symbolem tego, jak tradycja judaistyczna może ubogacić chrześcijańską lekturę Starego i Nowego Testamentu.

Ks. prof. Antoni Tronina wydał wcześniej obszerny komentarz do Księgi Kapłańskiej. Akcentował w nim konieczność uwzględniania liturgii żydowskiej w katolickiej egzegezie Pisma św. Papieska Komisja Biblijna mówi o tym wyraźnie w dokumencie „Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej” (2002). Inicjatywa publikowana monumentalnego dzieła Biblii Aramejskiej w Lublinie jest odpowiedzią na apele ostatnich papieży, którzy zwracają się do biblistów katolickich z zachętą o korzystanie w swych pracach z dorobku egzegezy żydowskiej. Instytut Nauk Biblijnych KUL jest przykładem podjęcia takiego dialogu. Można żywić nadzieję, że dzieło to, dzięki pomocy kompetentnych biblistów i owocnej wydawniczej współpracy doczeka się szczęśliwego zakończenia w niedalekiej przyszłości. Niech stanie się ono godnym wypełnieniem pragnień Pasterzy Kościoła, którzy za zachętą Soboru Watykańskiego II starają się kontynuować dialog chrześcijańsko-żydowski. Polska edycja Biblii Aramejskiej dobrze wpisuje się w ten dialog.